Direktlänk till inlägg 3 september 2009
Min sambo är en stor beundrare av IKEA vilket gör att den ständigt ligger framme i vårat hem. Efter att ha studerat dess innehåll ett flertal tillfällen kunde jag inte låta bli märka marknadskommunikationen som Apple använder sig av för att nå oss konsumenter via denna älskade katalog. Eftersom vi redan har en dator har vi aldrig tittat efter en ny. Intresset för detta har varit väldigt svalt, men detta började ändras så småningom. Genom att titta och inspireras av inredningen till vår nya lägenhet om och om igen började vi tycka att vi kanske borde byta vår nästan ny felfria HP och skaffa en bärbar Apple.
Message prevented from reaching T5 and T6
Apple använder IKEA som opinionsbildare för att komma åt kunder som mig och min sambo som föreställer T5 och T6 på modellen ovan. Apples marknadsföring kunde inte komma åt oss eftersom vi undviker reklam på TV och har prytt vår dörr med orden, ” Reklam, NEJ TACK!”. Att vi själva har valt att titta i själva katalogen har bidragit till att vi förvandlades till lätt byte för Apples marknadsföringsstrategi för att vi var extra öppna för informationen. Apple använder sig av flera kanaler för att nå konsumenterna som i detta fall var IKEA-katalogen.
/David
Apple använder sig av ett medie som helt klart är accepterat av svenska folket. Hur ofta ser man inte texten, ”Ingen reklam tack, men gärna IKEA-katalogen”, på våra postlådor? Rent statistiskt vet vi att hälften av svenskarna väljer bort direktreklamen vilket är det fack vi får stoppa in IKEA-katalogen i. Men som nämnts ovan räknar inte svensken denna katalog som direktreklam. Vi väljer att få IKEA:s katalog i vårt postinkast. Kan vi då placera den tillsammans med tidskrifter och magasin? Kanske får vi i alla fall då en mer rättvis bild av hur stor del av svenskarna som undviker reklamen i katalogen. Andelen är här närmare en tredjedel jämfört med hälften för DR.
IKEA-katalogen är närmst en bibel för oss svenskar och orsakar timmar av planering i sofforna runt om i Sverige. Givetvis påverkas vi av den reklam som förekommer i denna katalog precis som David och hans sambo. De flesta känner till Apples datorer och är ett allt mer vanligt förekommande objekt i det svenska hushållet. Eftersom vi i större utsträckning väljer bort Apple i andra medier så blir det ett uppslag som väcker intresse och på sikt skapar ett behov. IKEA känns fräscht och modernt särskilt när den nya upplagan kommer. Så när vi står där och vår PC sjungit för sista versen, finns det inte då en möjlighet att vi kikar på Apples dator som vi känner igen från IKEA-katalogen då vi smyger omkring på media markt. På samma sätt uppmärksammar vi LCD-skärmarna som sitter uppe i mataffären då vi går i tankar att byta ut vår tjock-TV. Vi kollar vilket märke som används och hur TV:n är utformad, vilket då skapar ett intresse.
Ibland måste man som marknadskommunikatör hitta nya dörrar för att nå rätt målgrupp. Att finna en väg där marknaden uppmärksammar oss och välkomnar vårt budskap.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 | 4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 |
10 | 11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 | 18 |
19 |
20 |
|||
21 |
22 |
23 |
24 | 25 |
26 |
27 |
|||
28 |
29 |
30 |
|||||||
|