Direktlänk till inlägg 3 september 2009

Marknadskommunikationens möjligheter

Av David - 3 september 2009 21:05

Min sambo är en stor beundrare av IKEA vilket gör att den ständigt ligger framme i vårat hem. Efter att ha studerat dess innehåll ett flertal tillfällen kunde jag inte låta bli märka marknadskommunikationen som Apple använder sig av för att nå oss konsumenter via denna älskade katalog. Eftersom vi redan har en dator har vi aldrig tittat efter en ny. Intresset för detta har varit väldigt svalt, men detta började ändras så småningom. Genom att titta och inspireras av inredningen till vår nya lägenhet om och om igen började vi tycka att vi kanske borde byta vår nästan ny felfria HP och skaffa en bärbar Apple.



Message prevented from reaching T5 and T6


Apple använder IKEA som opinionsbildare för att komma åt kunder som mig och min sambo som föreställer T5 och T6 på modellen ovan. Apples marknadsföring kunde inte komma åt oss eftersom vi undviker reklam på TV och har prytt vår dörr med orden, ” Reklam, NEJ TACK!”. Att vi själva har valt att titta i själva katalogen har bidragit till att vi förvandlades till lätt byte för Apples marknadsföringsstrategi för att vi var extra öppna för informationen. Apple använder sig av flera kanaler för att nå konsumenterna som i detta fall var IKEA-katalogen.


/David


Apple använder sig av ett medie som helt klart är accepterat av svenska folket. Hur ofta ser man inte texten, ”Ingen reklam tack, men gärna IKEA-katalogen”, på våra postlådor? Rent statistiskt vet vi att hälften av svenskarna väljer bort direktreklamen vilket är det fack vi får stoppa in IKEA-katalogen i. Men som nämnts ovan räknar inte svensken denna katalog som direktreklam. Vi väljer att få IKEA:s katalog i vårt postinkast. Kan vi då placera den tillsammans med tidskrifter och magasin? Kanske får vi i alla fall då en mer rättvis bild av hur stor del av svenskarna som undviker reklamen i katalogen. Andelen är här närmare en tredjedel jämfört med hälften för DR.

IKEA-katalogen är närmst en bibel för oss svenskar och orsakar timmar av planering i sofforna runt om i Sverige. Givetvis påverkas vi av den reklam som förekommer i denna katalog precis som David och hans sambo. De flesta känner till Apples datorer och är ett allt mer vanligt förekommande objekt i det svenska hushållet. Eftersom vi i större utsträckning väljer bort Apple i andra medier så blir det ett uppslag som väcker intresse och på sikt skapar ett behov. IKEA känns fräscht och modernt särskilt när den nya upplagan kommer. Så när vi står där och vår PC sjungit för sista versen, finns det inte då en möjlighet att vi kikar på Apples dator som vi känner igen från IKEA-katalogen då vi smyger omkring på media markt. På samma sätt uppmärksammar vi LCD-skärmarna som sitter uppe i mataffären då vi går i tankar att byta ut vår tjock-TV. Vi kollar vilket märke som används och hur TV:n är utformad, vilket då skapar ett intresse.


Ibland måste man som marknadskommunikatör hitta nya dörrar för att nå rätt målgrupp. Att finna en väg där marknaden uppmärksammar oss och välkomnar vårt budskap.


/John   
 
Ingen bild

Anette

7 september 2009 16:52

Hej! Bra inlägg, ni har ett gemensamt tema och tittar på det med lite olika perspektiv. Nästa gång vill jag dock att ni försöker förena de olika perspektiven i ett och samma inlägg. Alltså inte skriva ett var. Ni skulle kunna gå lite djupare i er analys av modellen också. Intressant att ni ser Ikea som opinionsbildare, "makes sense to me"! För att göra era framtida inlägg ännu bättre så är ett tips att inleda med en fråga eller ett problem, exempelvis "Hur når man den som inte vill bli nådd". Utgå sedan från ett exempel och applicera en modell/teori för att förstå exemplet. Eller tvärtom, utgå från en modell och använd ett exempel för att förstå modellen. Avsluta med en liten slutsats som "knyter ihop säcken". Lycka till med bloggandet!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David - 7 oktober 2009 22:08

Efter att ha sökt efter en bra bilförsäkring hittade jag www.insplanet.se där jag fyllde de personuppgifter som krävs för att få fram dem billigaste och bäst lämpade försäkringen för min bil. Eftersom jag hade svårt att bestämma mig bad jag min sambo...

Av David - 1 oktober 2009 20:36

     1.http://lh6.ggpht.com                                    2.http://blog.iimageworld.com Hur utmärker man sig egentligen med sin annonsering i dagens samhälle? Vilket verktyg man använder för att göra sin produkt sedd kan variera beroende...

Av David - 24 september 2009 22:16


            http://3.bp.blogspot.com                                      http://cdn.picapp.com För att kunna sätta prägel på världens största sport med världens mest betalda idrottsmän krävs det för varumärken att spendera ofantliga summor p...

Av David - 17 september 2009 21:24

Hur levererar man som företagare värde till en kund? Hur tillgodoser vi de krav som kunden har? Som konsument idag har vi ett stort urval och ställs inför olika val varje dag. Vi väljer oftast det erbjudande som ger oss mest värde (Fill, 2009). ...

Av David - 10 september 2009 23:25

Hur påverkas vi individer rent perseptionellt av vår omgivning uppväxt miljö och kultur? Hur upplever människor marknadskommunikation på olika platser på vår jord?    http://www.wonderworlddubai.com/wp-content/gallery/portfolio/Nad...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards