Direktlänk till inlägg 1 oktober 2009
1.http://lh6.ggpht.com 2.http://blog.iimageworld.com
Hur utmärker man sig egentligen med sin annonsering i dagens samhälle? Vilket verktyg man använder för att göra sin produkt sedd kan variera beroende av vilka resurser företag vill lägga ut för att marknadsföra sin produkt. I detta exempel handlar det om det hederliga annons där chock strategi används för att fånga uppmärksamheten. Bilderna ovan stämmer inte med vår uppfattning av hur ett lejon ska se ut eller var en hund kan gräva ner sitt älskade ben. Enligt Fill så leder denna komiska reklam till chock då det inte uppfyller våra normer. Detta leder till at vi blir glatt överraskade vilket påverkar vår uppmärksamhet och vårt beteende kring själva produkten som i detta fall är positiv.
Chock strategi används dock oftast vid olika skrämselkampanjer mot cigaretter eller alkohol. Man väljer att lägga ut bilder på barn som röker p.g.a den passiva rökningen som dem utsatts för när föräldrarna röker eller på fester som går överstyr när man använder alkohol. Enligt Fill så bidrar denna typ av reklam även till att målgruppen börjar prata om själva reklamen s.k mun mot mun metoden skapas vilket bidar till nyfikenhet dock en oräknelig publicitet. Man kan väl säga att denna strategi anses vara billigast eftersom den skapar publicitet kring själva varumärket helt gratis genom att fånga uppmärksamheten med hjälp kontroversiell reklam. Detta är ett utmärkt sätt att säkra uppmärksamheten kring själva produkten då den inte är känd hos konsumenterna. Oavsätt vilket media man använder för denna typ av marknadsföring så kommer den skapa samma reaktion. I dagens mediabrus så krävs det att man utmärker sig mer än med skarpa färger. Man måste möta marknaden på ett sätt som den inte är van vid. Oavsett vilken reaktion den skapar hos målgruppen så är den positiv för varumärket och skapar någon form av debatt. Ett bra exempel är reklamfilmen från tyskland där man försöker chocka folk att inse vikten av skyddat sex. Filmen visar hur Hitler har sex med en ung kvinna. Reklamfilmen har väckt stor debatt världen över vilket förmodligen var tanken med den.
3.http://media.photobucket.com
Många reklamfilmer och annonser gjorda med avsikt att chocka publiken förbjuds ofta vilket är nackdelen med denna typ av reklam. Det är svårt att veta vart man skall dra gränsen. Man bör i vilket fall välja ett media med hög räckvidd och som är kostnadseffektiv. Särskilt om den riskerar att förbjudas som sagt. Ofta är det på grund av att reklamen är just sexistisk eller diskriminerade som de förbjuds. Men visst är det så, att den reklam vi kommer ihåg, det är den som berör oss. Oavsett om det är med glädje eller avsmak som vi ser tillbaks på det hela.
MasterCard lyckades få denna uppfriskande reklamfilm förbjuden.
Min sambo är en stor beundrare av IKEA vilket gör att den ständigt ligger framme i vårat hem. Efter att ha studerat dess innehåll ett flertal tillfällen kunde jag inte låta bli märka marknadskommunikationen som Apple använder sig av för att nå oss ko...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 |
||||||
5 |
6 |
7 | 8 |
9 |
10 |
11 |
|||
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
|||
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
|||
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
||||
|