Direktlänk till inlägg 1 oktober 2009

Chockreklam

Av David - 1 oktober 2009 20:36

    

1.http://lh6.ggpht.com                                    2.http://blog.iimageworld.com


Hur utmärker man sig egentligen med sin annonsering i dagens samhälle? Vilket verktyg man använder för att göra sin produkt sedd kan variera beroende av vilka resurser företag vill lägga ut för att marknadsföra sin produkt. I detta exempel handlar det om det hederliga annons där chock strategi används för att fånga uppmärksamheten. Bilderna ovan stämmer inte med vår uppfattning av hur ett lejon ska se ut eller var en hund kan gräva ner sitt älskade ben.  Enligt Fill så leder denna komiska reklam till chock då det inte uppfyller våra normer. Detta leder till at vi blir glatt överraskade vilket påverkar vår uppmärksamhet och vårt beteende kring själva produkten som i detta fall är positiv.


  


Chock strategi används dock oftast vid olika skrämselkampanjer mot cigaretter eller alkohol. Man väljer att lägga ut bilder på barn som röker p.g.a den passiva rökningen som dem utsatts för när föräldrarna röker eller på fester som går överstyr när man använder alkohol. Enligt Fill så bidrar denna typ av reklam även till att målgruppen börjar prata om själva reklamen s.k mun mot mun metoden skapas vilket bidar till nyfikenhet dock en oräknelig publicitet. Man kan väl säga att denna strategi anses vara billigast eftersom den skapar publicitet kring själva varumärket helt gratis genom att fånga uppmärksamheten med hjälp kontroversiell reklam.  Detta är ett utmärkt sätt att säkra uppmärksamheten kring själva produkten då den inte är känd hos konsumenterna. Oavsätt vilket media man använder för denna typ av marknadsföring så kommer den skapa samma reaktion. I dagens mediabrus så krävs det att man utmärker sig mer än med skarpa färger. Man måste möta marknaden på ett sätt som den inte är van vid. Oavsett vilken reaktion den skapar hos målgruppen så är den positiv för varumärket och skapar någon form av debatt.  Ett bra exempel är reklamfilmen från tyskland där man försöker chocka folk att inse vikten av skyddat sex. Filmen visar hur Hitler har sex med en ung kvinna. Reklamfilmen har väckt stor debatt världen över vilket förmodligen var tanken med den.


  


 3.http://media.photobucket.com


Många reklamfilmer och annonser gjorda med avsikt att chocka publiken förbjuds ofta vilket är nackdelen med denna typ av reklam. Det är svårt att veta vart man skall dra gränsen. Man bör i vilket fall välja ett media med hög räckvidd och som är kostnadseffektiv. Särskilt om den riskerar att förbjudas som sagt. Ofta är det på grund av att reklamen är just sexistisk eller diskriminerade som de förbjuds. Men visst är det så, att den reklam vi kommer ihåg, det är den som berör oss. Oavsett om det är med glädje eller avsmak som vi ser tillbaks på det hela.


MasterCard lyckades få denna uppfriskande reklamfilm förbjuden.

  


 
 
Ingen bild

Valentina & NIcklas

6 oktober 2009 23:20


Hej !
Vi tycker att ni har valt ett intressant verktyg att skriva om , inte riktig alla kan använda sig utav den utan det är till speciella reklamer. Förklarar bra vad det innebär och vilka som brukar använda sig utav den typen av reklam och vad man vill uppnå med detta. Gillar bilderna och klippet ni har valt att visa, de gör det lättare att förstå chockreklam.
En nackdel var då att ni inte hade så mycket negativa saker om just den typen av reklam, som man kanske kan tänka på innan man gör en själv. Skulle vilja se lite djupare text och längre men vet att inläggen inte ska vara så långa, så vi förstår.
Men annars jätte bra jobbat, roligt att läsa !

 
Tranås gruppen

Tranås gruppen

7 oktober 2009 12:05

Tranås gruppen här :) Vi tänkte ge feedback till ert senaste blogginlägg.

Bra rubrik som går rakt på sak. Texten är mycket intressant och lätt att förstå och lätt att ta till sig. Bra beskrivning av ämnet med både för och nackdelar. Bra exempel på chockreklam, bra figur och roligt video exempel.
Bra jobbat :)



http://Tranasmarketing.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David - 7 oktober 2009 22:08

Efter att ha sökt efter en bra bilförsäkring hittade jag www.insplanet.se där jag fyllde de personuppgifter som krävs för att få fram dem billigaste och bäst lämpade försäkringen för min bil. Eftersom jag hade svårt att bestämma mig bad jag min sambo...

Av David - 24 september 2009 22:16


            http://3.bp.blogspot.com                                      http://cdn.picapp.com För att kunna sätta prägel på världens största sport med världens mest betalda idrottsmän krävs det för varumärken att spendera ofantliga summor p...

Av David - 17 september 2009 21:24

Hur levererar man som företagare värde till en kund? Hur tillgodoser vi de krav som kunden har? Som konsument idag har vi ett stort urval och ställs inför olika val varje dag. Vi väljer oftast det erbjudande som ger oss mest värde (Fill, 2009). ...

Av David - 10 september 2009 23:25

Hur påverkas vi individer rent perseptionellt av vår omgivning uppväxt miljö och kultur? Hur upplever människor marknadskommunikation på olika platser på vår jord?    http://www.wonderworlddubai.com/wp-content/gallery/portfolio/Nad...

Av David - 3 september 2009 21:05

Min sambo är en stor beundrare av IKEA vilket gör att den ständigt ligger framme i vårat hem. Efter att ha studerat dess innehåll ett flertal tillfällen kunde jag inte låta bli märka marknadskommunikationen som Apple använder sig av för att nå oss ko...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards